rikgeuze.com

Waar de wereld van Declipse tot leven komt

Pagina 2 van 8

Een verhaal met een goed gevoel

Typisch gezien schrijf en lees ik bepaalde verhalen. Ik ben een fan van thrillers en fantasy, maar voeg daar ook graag militaire fictie aan toe. Het zijn verhalen die me een bepaald gevoel geven, waar ik me in kan inleven. Het is fijn om mee te gaan in een avontuur waarin het dagelijks leven in de balans hangt.

Met mij zijn er een heleboel mensen die van precies datzelfde genieten. Er zijn echter genoeg mensen die ook van andere soorten verhalen houden. Mijn smaak is gelukkig verre van de enige.

Een van de stijlen die haaks op de mijne staat, is het feelgood verhaal. Een verhaal waar misschien geen spanning en sensatie is, maar meer focus op de personages ligt. Wat zij doen en meemaken, iets dat heel normaal en alledaags kan zijn, staat centraal. Het hele doel van deze verhalen is dat je er een fijn en goed gevoel aan overhoudt. Het is niet iets waar ik mijn aandacht bij kan houden.

Dit weekend heb ik geprobeerd toch iets dergelijks te bereiken.

Deze schatjes geven toch een goed gevoel

Laten inspireren voor het gevoel

Ik heb het er eerder wel over gehad: ik roleplay veel met mijn vrienden. Als onderdeel hiervan spelen we regelmatig samen en komen er verschillende ideeën langs. Waar de een graag avonturen voor volwassenen schrijft, heeft de andere juist een verhaal over kleine kinderen.

Een van mijn vrienden had een dergelijk verhaal geschreven. In plaats van een hele wereldbedreigende situatie op te lossen, speelden we weeskinderen. Onze doelen? Aai de grote hond, verkrijg snoepjes, en drink (een slokje) bier. Alcoholisme is een serieuze zaak, maar tijdens dit spel konden we ons hoofd daar niet naar zetten.

Natuurlijk speelde ik de klikspaan.

Het was een ontspannen spelletje. We deden aan kattenkwaad, in plaats van serieuze zaken. Ik denk dat de kinderen die wij speelden schattiger waren dan de meesten, maar ik ben misschien bevooroordeeld. Wel waren we het er allemaal over eens dat we maar zelden zo hard hebben gelachen als groep. Het was een echt feelgood verhaal.

Sinds dat spel was het altijd mijn doel om iets vergelijkbaar lichthartigs te schrijven. Helaas, of misschien gelukkig, duurde het vrij lang voor de inspiratie me trof.

Je tools gebruiken

Voor onze rollenspellen print en schilder ik regelmatig mini’s. Het helpt mij om specifieke figuurtjes op tafel te kunnen zetten, dus ik heb daar uiteindelijk een 3d-printer voor gekocht. Als onderdeel van die hobby struin ik dan ook regelmatig over websites waar die modellen te vinden zijn. Vaak bieden hobbyisten zelfs gratis modellen aan. Die dienen als lokkertjes voor betaalde modellen, of zijn gewoon voor de lol gemaakt.

Uiteindelijk struikelde ik over een gratis model dat me aantrok. Het bestond uit vijf kleine draakjes in een regenjas. Voor de nerds onder ons die Dungeons & Dragons spelen rinkelen hierbij gelijk belletjes. De drakengodin Tiamat is immers een kwaadaardige vijfkoppige draak. Ik heb de mini geprint… waarna ik voelde hoe de inspiratie begon te knagen. Ik wilde dit model gebruiken, dus in mijn eigen tijd heb ik het geschilderd en voorbereid. Ondertussen begon het verhaal langzaam vorm te krijgen in mijn hoofd.

Beginnen met het gevoel

Een verhaal met een onschuldig, goed gevoel vereist een veilige omgeving. Je haalt het gevoel van dreiging weg en maakt mensen daarmee comfortabel. Dat geeft ruimte voor de hoofdpersonen om hun eigen ding te doen. In dit geval heb ik ze op een school in een fantasiewereld gezet. Drie bevolkingsgroepen, allemaal gespecialiseerd in hun eigen dingen, op één school. Een conciërge met een afgerichte wolfshond die dienst doet als schoolbel en stoute leerlingen apporteert. Doodsaaie leraren en een rebelse medestudent met absente ouders en te veel geld.

Als de spelers horen van chaos in de kantine, kan het spel goed van start gaan.

In de loop van het spel komen ze meerdere gekleurde draakjes tegen. Geen grote, gevaarlijke beesten, maar kleintjes die wegrennen als de spelers ze vinden. De hoofdpersonen zijn niets meer dan pubers en halen hun eigen kattenkwaad uit. Hierdoor komen ze in aanraking met de conciërge en de wolfshond, maar daar ontkomen ze snel genoeg weer aan.

Tussen lessen door wordt duidelijk dat deze draakjes spullen aan het stelen zijn. Droogijs uit een practicumlokaal, lampen uit het toilet, en luidsprekers van het schoolplein. Er wordt gesleept met een grote jas, en een angstaanjagende boodschap wordt gevonden op het toilet. Alles wijst ernaar dat er iets gaat gebeuren en dat Tiamat ermee te maken heeft.

Tiamat geeft je geen goed gevoel

De conclusie schrijft zichzelf

Na een geïmproviseerde gymles, inclusief trefbal, verzamelen de leerlingen zich in de manifestatieruimte. Iedereen wacht op wat er te komen staat, wat een angstaanjagende tentoonstelling dreigt te worden. Als de draakjes hun zin krijgen, kan het zelfs op een gevecht uitlopen waarin de school wordt beschermd!

Gelukkig hebben de spelers hun plannen al gesaboteerd en zijn het de draakjes die onder hoongelach vertrekken. Orde is weer hersteld, voor zover dat gaat met het tuig dat de spelers speelden.

Op een enkel moment tijdens de eerste aanvaring met de draken na, is er geen moment gevaar geweest. Wel hebben we gelachen over de toeren van pubers op een fantasieschool. We voelden ons goed en zelfs de ‘antagonisten’ werden aan het einde als ‘schattig’ bestempeld.

De conclusie had anders kunnen gaan. Zoals een goed Dungeons & Dragons verhaal betaamd, had het op vechten uit kunnen lopen. De draken hadden kunnen vluchten, scheldend dat niemand tegen een grapje kan. Ook hadden de spelers de draken hun dingen kunnen laten doen, om mijn beeldende verhaaltalenten uit te dagen.

Alles bij elkaar genomen hebben we twee en een half uur zitten lachen en genieten.

Was alles volgens plan?

Nee. Een week voor we vertrokken had ik nog een heel ander verhaal in mijn hoofd. Het zou in de grote stad afspelen, in plaats van op de school. Hun ongemotiveerde medestudent zou de groep aanzetten om de school te verlaten en te spijbelen. Toen ik na begon te denken over wat er zou gebeuren als de spelers ‘nee’ zeiden, sloeg inspiratie wederom toe. Het was veel leuker als het allemaal in de school af zou spelen.

Wat een beetje motivatie en inspiratie wel niet kunnen bereiken!

Hoeveel werk is bloggen?

Vorige week was het alweer het jubileum van dit blog. Een jaar lang heb ik (bijna) elke week een berichtje gepubliceerd. Slechts één keer is het niet gelukt, omdat ik te ziek was om naar mijn computer te kruipen. Ik kon op die dag gewoon geen werk verzetten om het blog te updaten. Hopelijk heb ik dat éne gemiste moment wel goedgemaakt: er zijn genoeg bonusblogjes geweest!

Na een jaar en een week is het misschien goed om een tweede keer terug te kijken. Hoeveel werk gaat er eigenlijk in zo’n blog zitten? Is het iets dat je even tussen neus en lippen door kan doen? Of moet je er toch wel iets meer in investeren?

Werk kost tijd!

Werk is niet alleen typen

Als het bloggen enkel een half uurtje typwerk was geweest, was het simpel geweest. Er gaat al aardig wat werk in zo’n blogje zitten, voor je ook maar één letter aanslaat.

Eerder heb ik al geschreven over de onderwerpen. Het aanhouden van een constante stroom van dingen om over te schrijven is niet eenvoudig. Het zou me dan ook niets verbazen als ik in het afgelopen jaar een onderwerp heb herhaald. Misschien heb ik wel twee keer op een andere manier over hetzelfde geschreven. Ben ik consistent geweest op die momenten? Ik hoop het maar. Niemand houdt van inconsistentie.

Al helemaal niet in een verhaal.

Maar met een onderwerp ben je er nog niet. Ik ben geen expert, maar meer een goedbedoelende amateur. Iemand die van een hobby een gewoonte heeft gemaakt. Toch probeer ik op een onderwijzende manier te schrijven, om iets bij te brengen met mijn blogjes. Dat betekent dat ik een hoop uit ervaring schrijf, maar ook vaak genoeg nog dingen uit moet zoeken. Hoe zit het ook alweer, wat voor dingen zijn er, herinner ik het wel op de juiste manier? Het Mandela Effect is een ding: puur het feit dat ik meen iets te herinneren, maakt het nog niet waar.

En daarnaast heb ik ook een hoop dingen moeten leren. Gewoon een blogje typen bestaat niet: je wil op een bepaalde manier schrijven. Ik heb misschien nooit marketingtraining gehad, maar ik heb wel wat grondbeginselen van SEO meegekregen. Een vriend heeft me wat vuistregels bijgebracht en een tool aangeraden die me helpt: Yoast SEO (niet gesponsord). Een blog heeft heel andere structuren dan een boek, kan ik je wel vertellen!

Wanneer begint het werk dan?

Tenzij ik vooruit werk, begin ik aan een nieuw blog als ik het vorige heb gepubliceerd. Er is niets beter dan aan een nieuwe klus beginnen als je een vorige hebt afgerond. Soms kies ik een onderwerp uit de vooraf verzonnen ideeën, of ik begin aan iets nieuws. Als een onderwerp me treft, is het natuurlijk fijner om daarover te schrijven. Jezelf ergens toe dwingen maakt het werk een stuk stroever.

In de dagen die daarop volgen, probeer ik ongeveer een half uur per dag aan het blog te denken. Dingen bedenken, noteren, en, zo nodig, uitzoeken hoe het ook alweer zat. Een structuur zit er meestal niet in, die ontstaat organisch tijdens het schrijven. Toch helpt het om al wat punten te hebben die de revue mogen passeren. Een paar grove ideeën die je aan wil raken terwijl je vingers lekker ratelen.

En dan begint het schrijven op maandag.

Na het werk heb ik meestal geen zin in vervelende klusjes. Maandagen maken die avonden alleen maar zwaarder en wat ontspanning is aan de orde. Dat zijn de ideale avonden om te beginnen met schrijven. Er staat een stream op het tweede scherm en een leeg blogje op het eerste.

Er is werk aan de winkel.

De puntjes op de ‘i’

Als het blog op maandag is uitgeschreven, laat ik het een dag rusten. Op dinsdagavond, als ik al helemaal nergens zin in heb, komt het mooi maken. Ik heb aangetoond dat je fouten mist als je je eigen werk nakijkt, maar toch moet ik het zelf doen. Ik leg linkjes naar vorige blogjes of andere pagina’s aan waar het toepasselijk is… en ik zoek een toepasselijke afbeelding.

Want zoekmachines vinden je blog interessanter als het een plaatje heeft. Over het algemeen probeer je een nette afbeelding te kiezen. Lang niet elke afbeelding is echter toegestaan! Auteursrechten zijn een ding en ik heb geen zin in problemen. Er gaat nog niet genoeg geld door mijn rekening om een rechtzaak door te komen.

In het begin loste ik dit op met screenshots van mijn scherm, of foto’s van mijn bureau. Mijn eigen plaatjes zijn altijd okay! Later ben ik begonnen met het gebruiken van rechtenvrije stockfoto’s. Het is lang niet altijd mogelijk om mijn eigen toepasselijke foto’s te maken, immers. Vooral Pexels.com doe ik vaak aan en ik raad iedereen aan om hetzelfde te doen!

En als je mijn mening wil hebben over dit soort SEO? Nou ja…

Het maken van dit plaatje was niet veel werk

En onderaan de streep…

Uiteindelijk gaat er, alles bij elkaar, grofweg twee tot vier uur in een blogje zitten. Het is meer werk dan je aanvankelijk zou denken, maar dat gaat op voor alles. Vrijwilliger zijn voor scouting kost meer tijd dan de vier uur van de wekelijkse opkomst. Een verhuizing duurt altijd langer dan je verwacht… en zo ook een blog schrijven.

Maar je moet wat over hebben voor je hobby!

Plezier van bloggen

Het is inmiddels een jaar geleden sinds het eerste blogje op deze website live ging. In het afgelopen jaar heb ik plezier en frustratie ervaren en is er een hoop gebeurd. Ooit was het de bedoeling dat ik Declipse zou aanprijzen op deze website. Dat doel is inmiddels veranderd, ook al is de schrijfwens er nog steeds.

Tijd voor een kleine blik terug, denk ik zo: wat heeft dit blog me opgeleverd?

Terugkijken op een jaar werk en plezier

De mindere dingen

Content creation is hard werk. Hoewel dit blogje was bedoeld als een verzameling ervaringen, werd het al snel meer. Ik had mezelf een doel opgelegd: elke week een blog publiceren. Het duurde dan ook niet lang tot de onderwerpen afdreven. Van het proces van uitgeven naar inspiratie, en andere dingen die zijn geschreven.

Maar de onderwerpen komen lang niet altijd even makkelijk. Soms heb ik een vlaag van inspiratie en worden er vier, vijf posts voorbereid. Die werk ik dan uit als het weer tijd wordt om een blogje te maken. De momenten van inspiratie komen met groot plezier: het geeft een gevoel van voorbereiding.

Maar die ideeën zijn lang niet altijd even goed. Er staat al tijden een concept klaar om te praten over schrijfvoer. Eten en drinken die goed gaan bij het schrijven. Het leek ooit een goed idee!

Ooit.

Helaas blijven de onderwerpen niet zomaar komen. Soms wens ik dat ik een ruimer schema had gekozen. Dat ik meer tijd zou hebben om interessante onderwerpen te vinden. Misschien zouden de blogjes dan ook wat positiever zijn!

Maar het schema zorgt er in ieder geval voor dat er regelmatig geschreven wordt. Het is anders schrijven dan een boek, een blogje is immers meer een monoloog dan een verhaal. Er is geen fictie, hoewel de korte verhalen dat wel een tijdje probeerden te injecteren.

Misschien toch weer eens flitsfictie proberen. Daar kan een blogje mee gevuld worden!

Zie, de ideeën vloeien nu al.

Wat brengt dan wel plezier?

Ik heb het al een paar keer laten vallen: niets is mooier dan feedback. Of het nou positief of negatief is, weten dat je niet alleen voor jezelf creëert is motiverend. Toen ik begon met bloggen, had ik weinig verwachtingen. Het idee was om te beschrijven en gaandeweg wat te leren. Ervaring kan je op alle mogelijke manieren opdoen, immers!

Maar het blog was voornamelijk voor mezelf bedoeld. Ik wilde een portfolio opbouwen, iets om naar terug te wijzen als het ooit relevant zou worden. Het publiceren en linken op sociale media was een leuke bijkomstigheid. ‘Wie weet?’ dacht ik, ‘misschien wordt het wel wat?’

En… het werd wat. Mijn blogjes werden geen hit die de hele wereld over ging. Er zijn geen vrijwilligers die mijn schrijfsels week na week weer vertalen voor de internationale samenleving. Ik ben nog niet benaderd door kranten of ik alsjeblieft een wekelijkse column wil schrijven.

Maar toch komt er iedere keer weer feedback uit een verrassende hoek. Mensen die ik al jaren niet meer heb gesproken en opeens commentaar geven. Collega’s, klanten, en leveranciers die tijdens een meeting terloops laten vallen dat ze mijn blog lezen. En vrienden en familie komen natuurlijk regelmatig om de hoek kijken.

Het doet goed om te horen dat je niet alleen voor jezelf schrijft. Het zorgt voor meer plezier en een doel: je wil mensen niet teleurstellen!

En verder…?

Een hoop werk dat verzet is in het afgelopen jaar. Wedstrijden waar aan is meegedaan en de motivatie om aan een boek te beginnen – nu voor het echt. In de zoektocht naar content zijn er een heleboel dingen verzonnen.

Het is moeilijk te geloven dat ik al een jaar aan het publiceren ben. Dit soort dingen houd ik meestal niet zo lang vol en ik heb het te danken aan jullie lieve lezers.

Wat gaat de toekomst brengen? Ongetwijfeld een hoop schrijfwerk. Misschien een aankondiging van een publicatie. En het verzinnen van nieuwe onderwerpen gaat door… linksom of rechtsom!

De blokkade

Hoe stoer je ook doet en hoe veel je ook schrijft, iedereen loopt er wel eens tegenaan. De blokkade die alle creativiteit stopt en je voortgang tot een schreeuwende halt roept. De writer’s block.

Als dit blogje niet zo soepel leest, dan is het bij deze duidelijk waarom:

Ik worstel er momenteel zelf mee.

Twee maanden geleden schreef ik nog over ‘er lekker voor gaan zitten’. Om gewoon te schrijven wat er in me opkwam en de blokkade te overwinnen. Het is niet zo makkelijk als ik het destijds liet klinken.

Maar nu kan ik wel beter beschrijven wat er gaande is. Identificeer de problemen voor je ze probeert op te lossen.

De blokkade doorbreken gaat niet zo makkelijk.

Hoe herken je een blokkade?

Voor mij begonnen de problemen toen ik mezelf onrealistische verwachtingen op begon te leggen. Vorige week schreef ik nog over de problemen die ik mezelf op de hals haalde door drukte. Ik maakte voorkombare fouten en corrigeerde ze niet, omdat ik ze miste bij het nalezen. Er liep een combinatie van voorbereidingen en verplichtingen die niet goed samengingen. Mijn zomerkamp zou de maand doormidden knippen en ik had ook een andere vakantie om op voor te bereiden. Daarnaast had ik ook nog de werkzaamheden aan het boek en de dreef om een kort verhaal er uit te rammen.

Je raadt het al: een blokkade was het gevolg.

De deadline van het korte verhaal lag effectief anderhalve week eerder dan anders. Ik probeerde mijn alles te geven, maar een haastige voorbereiding gaf me niet wat ik nodig had. Elke zin die ik schreef was afschuwelijk en het plot wilde maar niet vooruit komen. Ik ging op kamp met een half afgerond kort verhaal en geen idee waar het naartoe moest gaan.

Het is jullie dan ook misschien niet ontgaan dat er in juli geen ‘maandelijks bonusblogje’ was.

En daarnaast?

Na zomerkamp kwam er geen rust in mijn hoofd. Er was twijfel ontstaan die niet wilde vertrekken, waardoor de blokkade werd versterkt. Is mijn werk wel goed? Kan ik wel wat ik wil doen? Is de hele oefening voor niets geweest?

Ik besloot de week na zomerkamp even voor mezelf te nemen. De druk van mijn schouders afhalen en even de verplichtingen te laten gaan. Ik hoopte dat ik daarmee mijn motivatie terug kon krijgen. Het maandelijkse verhaal liet ik varen – een goed voornemen is niets meer dan een voornemen, immers. Ik ontspande, schilderde, en deed eigenlijk niets waar ik me verplicht toe voelde.

Dat is waar een vakantie voor is, toch?

Maar de motivatie kwam niet terug. Sterker nog: ik raakte gefrustreerd. Word stond in mijn taalkbalk en keek me treiterend aan. Ik kon mezelf er niet toe zetten om het programma te openen, ook al stond de computer de hele avond aan. Zelfs als het woord ‘schrijver’ tijdens dagelijkse taallessen langskwam, was er een gevoel van schaamte. Toch is de motivatie er niet om door te gaan.

Er is een angst. Een angst dat alles dat ik opschrijft waardeloos gaat zijn. De boeken die ik elke dag lees lijken stuk voor stuk onbereikbare meesterwerken. Er is gewoon geen idee hoe ik dat ooit zou kunnen benaderen.

En ik lees nogal wat af.

Wat is er aan een blokkade te doen?

Het is een eeuwenoude vraag. Ik heb al eerder geprobeerd om hem te tacklen, maar nu sta ik er daadwerkelijk zelf voor. Het probleem stopt me en vertraagt mijn ambities, waardoor mijn energieniveau afneemt.

Het voelt als een eeuwige cirkel. Ik ben niet gemotiveerd, dus ik schaam me, dus ik raak verder gedemotiveerd. Je zou zeggen dat de motivatie eenvoudig zou moeten zijn: ga aan de slag en de schaamte gaat weg. Helaas is de realiteit anders.

Anders zou ik dit blogje niet schrijven. Schaamte is te verslaan door eerlijk te zijn tegen jezelf. Zoals ik vorige week al schreef: alles is te zien als een les.

Verder helpt het om te kunnen focusen. Door de maandelijkse korte verhalen te laten vallen, is er al aardig wat afleiding vanaf. Helaas is het niet zo eenvoudig: het persoonlijke leven, het werkleven… alles werkt mee. Ik ben nog geen fulltime schrijver, dus er zijn aardig wat andere factoren van afleiding. Hoe groter ze zijn, hoe groter de kans dat je geest gaat wandelen, en ik heb wat grote factoren die momenteel mijn achterhoofd domineren.

Soms is afwachten het beste dat je kan doen. Wachten tot de storm van afleiding voorbij is en de blokkade wegtrekt.

En altijd vasthouden: het weer wordt altijd beter.

Positief nieuws ontvangen

Tijdens mijn zomerkamp publiceerde ik een blogje over de wedstrijden waar ik dit jaar aan heb meegedaan. Tijdens die wedstrijden is er één ding dat weer werd bevestigd: feedback is zeldzaam. Net als uitgeverijen hebben de uitgevers van wedstrijden het druk. De jury krijgt al genoeg werk om te beoordelen en lang niet alles is even goed geschreven. Om er positief onder te blijven is moeilijk, hoe graag je het ook wil.

Met al dat beoordelingswerk krijgt het geven van feedback geen prioriteit. Puur door al het leeswerk is er gewoon geen tijd meer om inhoudelijk op een inzending in te gaan. Dat maakt de mensen die de moeite er wel in steken alleen maar waardevoller.

Positief zijn is lang niet altijd even makkelijk

Positief nieuws: er was er een!

Van de vier wedstrijden waar ik aan heb meegedaan, heeft er één inhoudelijke feedback gegeven.

Inderdaad, zelfs de wedstrijd die schrijfbegeleiding beloofde, gaf geen feedback.

Uiteindelijk was het de jury van de Goeken Prijs die feedback gaf op De Kwetsbaarheid van Vrede. Omdat er 128 inzendingen waren, bestond deze feedback uit verschillende rondes:

In de eerste ronde scheidden vrijwillige juryleden het kaf van het koren. 33 juryleden lazen elk een aantal verhalen en maakten een selectie. Elk verhaal ging zes verschillende juryleden langs, die samen een score bepaalden. Aan de hand daarvan is een top 16 bepaald: de shortlist.

Iedereen kon rekenen op feedback van de zes mensen die hun verhaal beoordeelden. Sommige van die beoordelaars zaten meer op hun praatstoel dan anderen. Waar ik van de een een hele paragraaf kreeg… kreeg ik van een ander enkel twee bemoedigende woorden:

Niet slecht.

(klik op de afbeelding voor een leesbare screenshot!)

We hebben de neiging om te concentreren op de slechte dingen. Het schaamrood stond me dan ook op de kaken bij de woorden van beoordelaar 4. ‘Afraffelt’, ‘spanning geheel verdwijnt’, en ‘jammer’ zijn geen dingen die je graag wil horen. De woorden over het taalgebruik waren jammer, maar… die deden me iets minder.

Maar toch merkte ik dat ik gloeide. Vijf van de zes lezers waren positief over wat ze hadden gelezen. Tenminste, als ik ‘niet slecht’ even tot ‘positief’ mag omdopen. Het is overwegend positief en ik vond mezelf dan ook in de shortlist van de wedstrijd.

Het kaf is grondig van het koren gescheiden

Nadat van de 128 inzendingen nog maar 16 over waren, kon het echte beoordelen beginnen. Vijf schrijvers namen de verhalen nog eens door en gaven wederom beoordelingen. Aan de hand van die beoordelingen werd de volgorde van de top zestien bepaald.

Lex Noteboom had het volgende te zeggen:

Een diepe review.

Mabel van Zijl was wat korter van stof, maar heel goed te spreken:

Positief is leuk om te lezen!

Suzette Eikelenboom was nogal wisselvallig van mening:

Een beetje positief, een beetje negatief

Arend Smits is kritisch en weet de vinger op aardig wat zere plekken te leggen. Ook het gebrek aan proeflezen dat plaats heeft gevonden valt hem wel op:

Een kritisch oog

Jeanet Moorman, uiteindelijk, geeft nog een mooie afsluiter:

Een positief verhaal!

Zoals wel te lezen is, zijn de professionals wat minder positief dan de mensen die alles moesten doorspitten. Vooral Arend Smits is duidelijk iemand die aandachtig leest. Het zou me niets verbazen als hij iemand is die een schriftje en post-its klaar heeft liggen bij het lezen. Zelf heb ik dat nooit gekund, maar hij lijkt het onder de knie te hebben.

Alle kritiek heeft een kern van waarheid. Ik heb fouten gemaakt door te veel druk op mijn schouders te leggen. Vergeet niet: in die tijd schreef ik vier verhalen per maand. Dan glipt er wel eens wat doorheen.

De focus lag voor mij dan ook op het positieve, in plaats van het negatieve… en daar waren de tegenstellingen.

Waar de een positief is, is de ander negatief

De manier waarop deze feedback wisselt, laat maar weer zien hoe verschillend mensen zijn. Waar de een over mijn slordigheidsfouten heen las, stoorde de ander zich er enorm aan. Niets is zo onduidelijk als smaak en iedereen geniet van iets anders.

Destijds was ik heel positief over deze feedback. Het gaf me niet alleen dingen waar ik goed in was, maar ook de missers die ik had gemaakt. Het gaf me hoop voor de toekomst, ook al was ik uiteindelijk ‘slechts’ de veertiende van zestien.

Of de veertiende van 128.

De een bekijkt het anders dan de ander.

Je haren voor iets goeds gebruiken

Het is tijd voor iets volledig anders! Ik schrijf al bijna een jaar lang over mijn schrijfwerk, maar vandaag niet. Vandaag gaat het over mijn haren.

Al ruim een jaar lang (deze website bestond al even voor ik begon met bloggen) staat dezelfde foto in de rechterbalk. Die foto is op kantoor genomen voor een bedrijfsvideo en ik mocht hem vriendelijk gebruiken. Het was inmiddels alweer ruim anderhalf jaar geleden dat die foto is genomen, maar ik stond er goed op.

Nu… ga ik op zoek moeten naar een nieuwe foto. Deze is niet meer representatief!

Lange haren!

Haren sparen voor een ander

Ik hang het graag van de grote klok: ik vind lange haren mooi op een ander. Voor mezelf is het iets waar ik de afgelopen drie en een half jaar aan gewend ben geraakt. Toch werd ik er de afgelopen weken gekker en gekker van. Ze zaten in de weg, ze deden niet wat ik wilde, het was gewoon vervelend.

Als ik het alleen voor mezelf had gedaan, was het allang opgehouden. Gelukkig deed ik het niet voor mezelf, maar voor een ander.

De Haarstichting is opgericht voor mensen die om medische redenen hun haren verliezen. Het is een ingrijpende verandering in een tijd dat het leven al tegenstaat en geluk ver te zoeken is. De stichting zorgt ervoor dat deze mensen een goeie pruik van echt mensenhaar krijgen. Iets dat normaal gesproken onbetaalbaar is, is dankzij hen opeens bereikbaar. Zonder twijfel een uitstekend goed doel!

Ze accepteren dan ook donaties. Als je toch al lang haar hebt en wat wil missen, dan kan dit vanaf 30 centimeter! Voor mij was het 3,5 jaar sparen, voor een ander… misschien wat minder.

En hoe ziet dat er dan uit?

Het is even wennen. Je begint de ochtend met haar tot je borst, of verder, en eindigt de dag… Elders. Heel ergens anders, zelfs. Toen ik mezelf in de spiegel zag, moest ik toch wel een paar keer kijken. Het is een heel ander gezicht!

Alles netjes in vlechtjes

De vlechtjes zijn al kwijt

En alles weer netjes afgewerkt!

Let op, kinderen: altijd netjes je foto’s uitknippen als er ook iemand anders op staat.

Ik ben terug in het land van de mensen met korte haren. Ik ga opnieuw moeten leren hoe je ook alweer je haar wast, en dat hier géén staart in gaat. De vraag ‘wanneer maken ze het af?’ ligt bij veel mensen ongetwijfeld al op de lippen. Grapjes over grasmaaiers en heggescharen worden voorbereid. Laat ze maar komen, ik ben er klaar voor.

Het is toch te warm voor lang haar.

Verliezen met verhalen

Het lijkt wel alsof ik er maar niet over ophoud. Verliezen is een onderdeel van het leven, net als vallen. Het is iets dat je moet meemaken, zodat je wat eelt kan kweken. Leven betekent risico’s nemen, en risico’s betekenen dat je kan falen. Je kan er beter aan wennen, voor je eraan kapot gaat.

Sinds het begin van dit jaar heb ik al een paar keer dingen beloofd. Meedoen aan wedstrijden heeft me meerdere verhalen opgeleverd die het niet hebben gehaald. Allemaal waren het verliezers. Je kan het dus wel raden: ik heb behoefte aan feedback.

Ik wil niet blijven verliezen, immers.

Deze week ben ik op kamp, dus is er geen tijd om een uitgebreid blog te schrijven. Daarom heb ik besloten om de schuld die ik heb gemaakt met beloftes in te lossen. De verhalen die ik heb geschreven staan vanaf nu op deze website! Vind hieronder een korte samenvatting van elk van de drie.

Drie? Het waren er toch vier?

Ja. Maar de vierde… die heb ik weer opgepakt. Die houd ik nog even voor mezelf.

Met zo'n boekenstandaard kan je verhaal niet verliezen

Onder het IJs: Het Lichaam

De wedstrijd Onder het IJs, van Uitgeverij Moonreaders, was op zoek naar horrorverhalen.

De ster van dit verhaal is Leonie, de liefhebbende vrouw van de dokter van een klein havendorpje. Elke maand komt er weer een schip langs gevuld met handelswaar, waar het dorp op overleeft. Iedereen kent iedereen en de dokter is een van de meest populaire mensen in de stad.

Maar als op een dag een lichaam aanspoelt, verandert alles voor Leonie. De sfeer in het dorp wordt grimmiger. De markt loopt leeg, en Leonie’s liefhebbende echtgenoot vindt een obsessie in het lichaam. Wat kan Leonie doen om haar simpele leven weer terug te krijgen?

Het Lichaam is een verhaal waarvan de algemene lijnen tijdens een wandeling tot me kwamen. Ik ben niet heel goed in het schrijven van horror – en het is te zien. Ik denk dat het mysterie niet goed opbouwt en alles te snel gaat tegen het einde. Het is met een reden de eerste wedstrijd waar ik aan heb meegedaan. Het kan altijd beter!

Vind Het Lichaam hier!

Goeken Prijs: De Kwetsbaarheid van Vrede

De Goeken Prijs wordt georganiseerd door Hebban.nl. Deze website is ook verantwoordelijk voor de Harland Prijs en Renate Dorrestein Prijs, die misschien beter bekend zijn. De Goeken Prijs gaat echter over spannende verhalen, een vrij uitgebreid begrip.

In De Kwetsbaarheid van Vrede vindt matroos Xavier zichzelf aan boord van de Hare Majesteit het Oosterlicht. Het slagschip is het vlaggeschip van het Drieland, een jonge eilandrepubliek. Aan boord is de diplomaat van een nabijgelegen keizerrijk Enporia, onderweg terug naar huis. De spanningen tussen Enporia en het Drieland lopen al tijden op, dus de diplomaat moet veilig thuiskomen. Als ze hem verliezen, hangt ze oorlog boven het hoofd.

Als de diplomaat bij klaarlichte dag plotseling overlijdt, zetten de matrozen alle zeilen bij om de dader te vinden. Xavier gaat op zoek naar de waarheid, al helemaal als hij zelf wordt geïmpliceerd in de dood van de diplomaat. Zal hij er in slagen om de werkelijke dader te vinden en de stabiliteit tussen de landen te waarborgen?

De Kwetsbaarheid van Vrede is een verhaal dat zich afspeelt in een andere hoek van Tull. Het continent is altijd al bedoeld als een wereld van tegenstellingen. Het korte verhaal dat ik in dezelfde periode schreef, speelde zich af in een magische wereld. De Kwetsbaarheid van Vrede is een meer geïndustrialiseerde hoek van het continent. Als ik deze wereld ooit nog eens verder uitwerk, zou ik die tegenstellingen kunnen verkennen.

Vind De Kwetsbaarheid van Vrede hier!

Moon YA: De Kristallen School

De YA prijs werd georganiseerd door Uitgeverij Moon. De hoofdprijs was een grote: je kreeg een contract om je eigen fantasy YA uit te laten geven. Er stond een hoop op het spel! Je moest een synopsis en de eerste 10.000 woorden van je YA Fantasyverhaal opsturen. Ik ben misschien een beetje overboord gegaan met de tropes, wat mijn inzending weinig goed heeft gedaan…

Celestina leeft in Macclesveld, een klein heuveldorpje in Estrus. Ze is een simpele schapenherder met simpele taken en simpele vrienden. Haar enorme familie leeft van het land, maar ze dragen een geheim met zich mee. Celestina is namelijk gevoelig voor zout.

Als een magiër hun magie beoefent met bepaalde mineralen, komen er geladen kristallen vrij. Deze kristallen vinden gretig gebruik in de industrie van Estrus, waardoor magiërs gewild zijn. Een inquisitie is opgezet om alle magiërs in het land te vinden en verzamelen, zodat de industrie kan opbloeien. Celestina’s familie wil haar echter niet kwijt en houdt haar gevoeligheid angstvallig verborgen.

Maar alle geheimen komen vroeger of later uit. Celestina’s leven verandert als ze naar de Kristallen School moet. Ze wordt geleerd om kristallen te maken en de industrie te voeden, maar wat als ze meer kan? Wat als ze de kans ziet om anderen te behoeden voor haar lot? Moet ze zichzelf verliezen in de wereld van de inquisitie?

Dit verhaal is een samenkomst van Harry Potter, Hunger Games, en een gulle handvol tienerfictie. Het verbaast me totaal niet dat deze opzet niet heeft gewonnen. Het was wel een leuke manier om te verliezen – ik genoot van het schrijven van deze hoofdstukken. Daarom wil ik het concept van Estrus graag nog eens uitwerken, als ik het verhaal serieus kan nemen.

Vind De Kristallen School (en de eerste opzet voor een synopsis) hier!

Verliezen met deze verhalen

Er is tijd gegaan in het schrijven van alles dat ik hierboven heb gelinkt. Toch was het een plezier om ermee te verliezen. Ik heb een hoop geoefend en ook zeker geleerd… en positieve feedback mogen ontvangen!

Dat is misschien nog wel het meeste waard!

Graag ontvang ik feedback over alles dat ik heb geschreven. Misschien kan het voorkomen dat ik in de toekomst nog eens moet verliezen… maar dat denk ik niet.

Verliezen hoort er bij!

Een handtekening in je boek

Het is een tijdloos ritueel: de handtekening van je idool vergaren. Spelers signeerden honkbalkaartjes, artiesten krijgen prints onder hun neus om te ondertekenen… en zo schrijvers ook. Op conventies is de aanwezigheid van artiesten en schrijvers vaak zeer gewild: fans willen graag iets ondertekend zien.

Verzamelaars beschouwen een handtekening als een waardeverhogende eigenschap. Het idee dat de originele schrijver of artiest een object heeft vastgehouden en bekrast maakt het meer gewenst. Hierdoor duurt het ook niet lang voor dit soort objecten doorverhandeld worden. Afhankelijk van de populariteit wisselen gesigneerde exemplaren voor honderden euro’s van handen.

Maar wat betekent dit aan de andere kant van de tafel?

Een handtekening onder Lorem Ipsum!?

Een handtekening is niet makkelijk

Een handtekening is iets persoonlijks. Het is iets dat betekent dat jij een document hebt gezien en dat je het er mee eens bent. Het mag niet eenvoudig te vervalsen zijn, omdat het gebruikt kan worden om je instemming te bewijzen.

(Daar zitten trouwens nog wel wat haken en ogen aan. De details daarvan wil ik in dit blogje niet op ingaan, maar het is wel belangrijk te benoemen)

Inmiddels heb ik door dat er voor artiesten twee belangrijke eigenschappen zijn voor een handtekening:

  1. Het moet herkenbaar zijn;
  2. Het moet snel te zetten zijn.

De twee eigenschappen lijken elkaar direct tegen te spreken. Een handtekening die herkenbaar is als zijnde van jou afkomstig, moet bijna wel iets van je naam bevatten. Dat maakt het echter heel moeilijk om ze snel te zetten: je moet immers wat schrijven.

Nou is dat normaal gesproken geen probleem. Hoe vaak zet je als een ‘normaal persoon’ je handtekening? Over het algemeen niet heel vaak, hooguit bij grote aankopen en overeenkomsten. Misschien onder een contract. Het gebeurt nooit genoeg dat snelheid echt van belang is, toch?

Toch?

Tientallen keren hetzelfde zetten

Denk je eens in dat je tien keer achter elkaar je handtekening moet zetten. Nu dat je het honderd keer moet doen. En nu, als allerlaatste keer, dat je het duizend keer moet doen. Het hoeft niet allemaal in één keer, maar het moet wel gebeuren.

Dit is waar populaire artiesten en schrijvers mee moeten dealen. Op conventies staat er een rij met mensen die ongeduldig wachten om iets ondertekend te krijgen. Schrijvers hebben signeersessies om nieuwe boeken te promoten als een ‘meet and greet’. Sommigen bieden zelfs vooraf gesigneerde boeken aan op hun eigen webwinkels.

Ik heb het wel vaker over hem, maar Brandon Sanderson heeft zelfs een podcast voor de handtekeningen. Hij moest wat te doen hebben tijdens het signeren voor de verkoop, dus is de podcast opgezet. Mede dankzij die podcast zijn nieuwe boeken de verkoop in gegaan met duizenden gesigneerde kopieën voorbereid.

Niet dat die boeken lang overbleven. Je moest er snel bij zijn om een handtekening te krijgen.

Een handtekening is kunst

Je kan je wel indenken dat deze handtekeningen geen heel uitgebreide werken zijn. Het zijn tekeningen die met twee bewegingen van de pols gezet worden. Verzamelaars weten precies hoe hun beoogde handtekening er uit moet zien.

Maar dit betekent wel dat de krabbel wegdrijft van je identiteit. Het is minder eenvoudig om af te leiden van wie het daadwerkelijk af komt, tenzij je weet hoe het er uit moet zien. Daarnaast is het makkelijker na te maken. Iemand met voldoende tijd en motivatie kan alle tijd nemen om je handtekening te oefenen. Hij is eenvoudig genoeg, immers!

Betekent dit dat het perfect is? Kunnen mensen met kwade bedoelingen een boek kopen, er een handtekening in zetten, en het duurder verkopen?

Waarschijnlijk wel!

Maar juist omdat het zo moeilijk is, zo veel werk kost om te perfectioneren, maakt de handtekening het waard. Een handtekening is een kunstwerkje dat een al bestaand werk verbetert. Mensen zijn bereid om daar voor te betalen en dat is hun goed recht. Ik snap het wel.

Als ik de kans krijg om een getekend exemplaar te bemachtigen, doe ik dat immers ook!

Hoe kom je hier zo op?

Ik keek laatst weer eens door mijn kast heen en opende voor de grap mijn eigen verhalen. Ik herinnerde me nog de moeite die ik destijds had gedaan voor die boeken. De eerste vijftien of twintig exemplaren kocht ik zelf, zodat ik ze kon uitdelen aan vrienden. Al die exemplaren waren destijds genummerd en voorzien van een persoonlijke tekst.

Ik vond mezelf al heel wat, destijds. Zo veel dat ik zelfs voor mezelf een exemplaar ondertekend had.

Toen ik in de twee boeken die in mijn kast staan keek, stond ik echter voor een verrassing. Death’s Messengers heb ik een mooie tekst voor verzonnen. ‘Een krabbel voor een boek die je in je eigen kast zet <3’.

Je hoeft het me niet te vertellen. Ik was een ware woordsmit.

In Bright Dawn stond echter een heel andere naam. De naam van iemand waar ik al meer dan tien jaar geen contact meer mee heb. Iemand waar ik in de tijd dat het boek naar de drukkers ging opeens contact mee verloor. We slaagden er simpelweg niet meer in om afspraken te plannen. Drie jaar later verloren we zelfs contact over Facebook – het grootste verlies.

Dus wat was er met mijn eigen kopie gebeurd? Ik kan wel verklaren waarom ik zijn ‘gereserveerde’ verhaal nog heb, maar degene voor mezelf? Ergens herinner ik me nog wel dat ik een kopie bij iemand in de brievenbus had gedaan. Iemand waar ik mee in de klas zat, of mee werkte, en die toevallig in de buurt woonde. Hoogstwaarschijnlijk heb ik daar destijds per ongeluk ‘mijn’ kopie voor gepakt, in plaats van een andere.

En nu?

Waar dat boek heen is, weet niemand. Ik weet niet eens meer bij wie het in de bus is gegaan. Heel lyrisch waren ze dus niet over het resultaat, anders had ik ze wel gehoord.

Natuurlijk is het jammer dat mijn verhaaltje voor mezelf verloren is gegaan. Maar zoals een goede vriend van me zegt: of je slaagt, of je hebt een mooi verhaal. In dit geval heb ik er een mooi verhaal aan overgehouden.

Ik ga er dan ook niets mee doen! Ik hoop dat, wie ‘mijn’ boek heeft, ze ervan genieten.

En misschien komt het ooit wel weer naar boven…

Stilte

Er zijn maar weinig dingen zo ongemakkelijk als stilte. Een etentje waarin niemand praat, vinden mensen negatief. Slecht, saai, of oninspirerend. Mensen zijn zo wanhopig om een aanhoudende stilte te vullen dat het zelfs als ondervragingstechniek bekend staat. Door stilletjes bij een verdachte in de kamer te zijn, zullen ze vanzelf proberen om het ongemak te verdrijven. Ze gaan praten, over wat er maar toepasselijk is en wat ze ook maar in hun hoofd hebben.

Er zijn maar weinig dingen zo demotiverend als een gebrek aan feedback. Als de komiek een grap maakt en iedereen lacht, weet je dat er een succes is geboekt. Wordt de grap enkel beantwoord met het geluid van krekels, dan is het al een stuk ingewikkelder. Is het publiek aan het nadenken? Of was de grap niet goed? Verstaat de komiek hun vak wel, of wordt het tijd voor ze om iets anders bij te leren?

Is wat de schrijver schrijft wel interessant? Of maakt hij er een potje van?

Stilte wordt afgedwongen

De impact van stilte

Vroeger was alles duidelijker. Als je met iemand in gesprek was en ze hielden op met reageren, dan was de reden snel te achterhalen. Je kon vragen stellen, maar puur aan de hand van lichaamstaal was al een hoop af te lezen. Tegenwoordig, in het digitale tijdperk, is dat echter een stuk moeilijker. Ontbreekt een reactie, omdat mensen geen feedback willen geven? Heerst er stilte, omdat de lezers niets toe te voegen hebben? Of krijg je niets te horen, puur omdat je boodschap de mensen niet bereikt?

Er zijn talloze mogelijkheden, maar bijna geen manier om er achter te komen wat de werkelijke reden is. Verontwaardigde berichten zullen alleen maar leiden tot verdere stilte. Als je mensen persoonlijk benadert, zullen de reacties altijd geforceerd en gedwongen voelen. Je moet ermee leren leven en de twijfels van je af zetten.

Want geloof me, er zullen twijfels zijn. Er zijn maar weinig mensen met zo veel arrogantie dat ze zichzelf altijd gaande zullen houden. Mensen zullen zich afvragen of ze wel het juiste doen, of dat ze iets moeten veranderen…

Maar wat?

Het gaat altijd over feedback

Als mens snakken we naar feedback. We willen de stilte verdrijven om te horen hoe we het doen. Het is de manier waarop we leren: de ander zegt wat ze ergens van vinden en dat slaan we op. Zonder feedback kunnen we niet achterhalen wat we verkeerd doen, of hoe we het anders moeten doen. Geen mens is perfect en niemand doet alles in één keer goed.

Daarom zoeken we als schrijvers dan ook naar die feedback. We willen weten wat mensen van onze verhalen vinden. Het goede, maar ook zeker het slechte. Als er niets terugkomt… wat hebben we dan neergezet?

Ik kreeg feedback op mijn Bright Dawn verhalen. Een oud-klasgenoot was er gek op en haar vragen werden met plezier beantwoord. Mijn vrienden lezen met plezier alles dat ik schrijf, ook al is het hoofdstuk na hoofdstuk over een lege steeg. Ze geven me altijd een eerlijke mening, hoewel de een wat kritischer is dan de ander.

Dat is okay.

Alles is goed. Mijn werk wordt gelezen en daar krijg ik een warm gevoel van in mijn borst.

De stilte heeft geheerst

De inspiratie voor dit verhaal komt van een webpagina die ik eerder heb geprobeerd te onderhouden. Ooit had ik de ambitie om een columnist te worden, dus ik wilde een ‘portfolio’ bouwen. Ik had destijds geen flauw idee wat het betekende om een column te schrijven, dus ik deed maar wat. Ik zette een blog op.

Het is een terugkerend thema bij mij. Je moet ergens beginnen en maar wat doen om vooruit te komen. Al doende leert men.

Maar men leert niet als hun doende geen feedback oplevert. Ik heb nog steeds geen idee hoe het is om een columnist te zijn.

Ik stuitte laatst weer op dat blog. Er was geen reden voor mijn schrijven, geen richting, dus ging het alle kanten op. De ene dag schreef ik over de kop koffie die ik dronk in de universiteitsbanken. De volgende dag ging het over een spelletje dat ik had gespeeld met mijn broertje. Er was geen structuur, zelfs geen schema. Soms plaatste ik elke dag een bericht, soms zaten er weken tussen.

Hoewel mijn schrijfwerk van toen me vandaag zielsongelukkig maakt, is er een passie in te zien. Ik genoot van wat ik schreef, hoe knullig het ook was.

Het was schattig.

Maar als ik door de 6 pagina’s aan archieven heen blader, zie ik onzekerheid. Er zijn wel vier berichten die beginnen met ‘nu ga ik het echt doen!’. Herhaaldelijk verloor ik de motivatie en heb ik na een periode van stilte geworstelt om die weer op te pakken.

Als je een beetje tussen de regels door kan lezen, begrijp je ook wel waarom. Er was bijna geen feedback. Ik kreeg niet te horen wat mensen er van vonden. Het idee dat niemand het zou merken als ik ophield met schrijven, bleef me bekruipen.

En dat idee klopte ook.

Wat wil ik zeggen?

Ik eis van niemand feedback en zal ook nooit proberen om mensen te dwingen die te geven. Sommigen vinden het leuker en makkelijker dan anderen, immers.

Maar ik probeer wel wat bewustzijn te creëren. Onder dat dunne laagje van zekerheid zit een persoon die wanhopig op zoek is naar validatie. Iemand die snakt naar een teken dat ze hun moeite niet voor niets investeren. Dat mensen genieten van hun werk en ze meer hebben bereikt dan enkel het invullen van hun passie. Dingen voor jezelf maken is leuk, maar weten dat anderen het ook waarderen is leuker.

Daarom moedig ik je aan, waarde lezer. Doorbreek de stilte en geef commentaar aan iemand. Het hoeft niet hier, maar zoek iemand die met passie berichten plaatst. Iemand die tekent of schrijft, of op wat voor manier dan ook creëert. Als je iets hebt gezien, neem die extra minuut om uit te schrijven wat je vond. Al is het maar een ‘leuk hoor :)’, of een hartje onder het bericht, ik kan je één ding garanderen.

De zon schijnt wat feller voor de creatieveling, die dag.

Opnieuw beginnen

Ik dacht dat ik alles onder controle had. Als optimistische hobbyist was het veel te makkelijk om overal eenvoudig over te denken. De wereld lag aan mijn voeten en mijn idee was onverslaanbaar… tot dat niet het geval bleek. Toen ik te horen kreeg dat mijn verhaal niet in het bestand pastte. Dat ik beter elders mijn heil kon zoeken. Tot ik te horen kreeg dat ik het beste terug naar de tekentafel kon gaan om opnieuw te beginnen.

Het is een dreun in je maag om te horen dat je werk niet goed genoeg is. Je hebt ergens je hart en ziel in gestort en had er vertrouwen in dat dit het was. Je denkt dat je je beste werk hebt neergezet en je beste werk was niet goed genoeg. Het is zo eenvoudig om er dan bij de pakken neer te gaan zitten. Om je te laten kennen en te accepteren dat er misschien niets in zat. Dan heb je kracht nodig om te gaan staan en dat ene woord tegen jezelf te zeggen.

Opnieuw.

Opnieuw, maar dan anders.

Opnieuw beginnen hoeft niet onmiddellijk

Verwerken voor opnieuw beginnen

Er is geen schaamte in falen. Mensen die niet falen, leren niets en mensen die niets leren, komen nergens. Door herhaaldelijk te falen kan je itereren en leren wat wel en niet werkt.

Vergeet niet dat dit precies is hoe het er in de dierenwereld aan toegaat. Een rat leert om van een knop af te blijven als die knop ze een schok geeft. Katten leren wat ze wel en niet kunnen maken door de tik die ze krijgen als ze te ver gaan. Het is allemaal onderdeel van het leren.

Maar dat maakt het niet meteen leuk. Leren is belangrijk, maar succes is leuker. Beroemde schrijvers worden niet bekend door de manuscripten die zijn afgewezen, maar toch zijn die werken het belangrijkste.

Dus voor je opnieuw begint, geef jezelf de kans om tot rust te komen. Het gevoel dat je het beter op kan geven is normaal. Het gevoel dat je nergens zal komen hoort erbij.

Of ben ik daar alleen in?

En dan toch weer opstaan.

Vallen hoort bij opstaan en het heeft geen zin om te blijven liggen. Opstaan vereist kracht, maar uiteindelijk moet je tegen jezelf dat éne woord kunnen zeggen.

Opnieuw.

Misschien durf je dat Word document niet te openen, of lijkt elke zin slecht. Je kan opeens niets goeds meer neerzetten en bekijkt alles drie keer opnieuw. Het is mijn theorie van wat er is gebeurd met Doors of Stone. Een manuscript viel tegen en leverde negatieve feedback op. Nu zit de schrijver vast in een deprimerende loop van twijfel, controle, en herschrijven. Er is een reden dat je niet veel meer van hem hoort.

Maar de verhalen zullen duwen. De fantasie is niet tegen te houden en je achterhoofd zal vanzelf weer beginnen met het genereren van ideeën. Het gevoel ontstaat weer en vroeger of later zet je vingers weer op toetsenbord.

Een goed voornemen om jezelf te verbeteren helpt immens. Immer vooruit!

Schrijf wat. Verzin nieuwe dingen en trek jezelf uit het dal met variatie. Declipse was mijn kindje en ik ken de wereld van binnen en van buiten. Ik ben dan ook heel andere dingen gaan schrijven. Vorige maand heb ik eindelijk weer iets voor Declipse geschreven en het heeft alleen maar positieve reacties opgeleverd. Met het dal achter me staat de wereld weer voor me open.

Vanaf de grond opnieuw begonnen.

Begin dit jaar deed ik mee aan verschillende schrijfwedstrijden. Een van die wedstrijden had schrijfcoaching als hoofdprijs, dus ik was daar extra enthousiast over.

Ik heb niet gewonnen, maar toch heb ik besloten om de coach in de arm te nemen. De resultaten van die coaching zijn sindsdien te zien geweest in de korte verhalen die ik hier publiceer. Elke maand evolueerden ze weer een beetje terwijl ik opnieuw leerde om te schrijven.

Ook heb ik samen met die coach een nieuwe synopsis geschreven. Een overzicht, hoofdstuk voor hoofdstuk, van het verhaal dat ik wil vertellen. Een heel ander verhaal dan Declipse.

Ik dacht dat ik het schrijven van een synopsis onder controle had. Het was niet zo moeilijk, toch?

Toch?

Als onderdeel van de coaching heb ik de synopsis geschreven. Na feedback begon ik opnieuw, en opnieuw, en…

Ik denk dat je wel kan raden waar dit heengaat. Er zijn aardig wat iteraties van de synopsis geweest. Er zijn details toegevoegd die alleen ik in zal zien, zoals de mentale staat van de hoofdpersoon. Dingen die ik ga moeten beschrijven, in plaats van ze te vertellen.

Nu, maanden nadat ik begonnen ben, in de eerste week van de tweede helft van het jaar, sta ik klaar. Er staan zes pagina’s aan samenvatting klaar, voor 51 hoofdstukken.

Ik had liever een ronde 50 gehad, maar helaas. Een bepaald plotpunt moest opgesplitst worden… en ronde cijfers zijn minder belangrijk dan ze zich voordoen.

Minder belangrijk dan opnieuw beginnen.

Een frisse vooruitblik

Want dat is waar ik dit blogje voor begon. Er zijn genoeg depressieve posts gemaakt en er zijn genoeg verhalen van mensen die doorzetten.

Maar wat ik hierboven heb beschreven is mijn verhaal van doorzetten.

Met een neus in de lucht en ogen open gaan we de toekomst tegemoet…

Maar ik doe dat wel vanuit mijn werkkamer, met de gordijnen dicht. Anders reflecteert het zonlicht in mijn scherm.

Zomer? Wat is dat?

« Oudere berichten Nieuwere berichten »

© 2024 rikgeuze.com

Thema gemaakt door Anders NorenBoven ↑